تأثیر هوش مصنوعی در کسب و کارهای امروزی

هوش مصنوعی که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی متفاوت است؛ اما در حقیقت تلاش دارد تا از آن تقلید کند.

هوش مصنوعی در ۱۹۵۶ میلادی تبدیل به شاخه‌ای آکادمیک شد. تحقیق در زمینه هوش مصنوعی ابتدا با مباحث منطق صوری، مدل سازی حل مسئله توسط مغز انسان و .. آغاز گردید. در اوایل دهه‌های قرن ۲۱ میلادی، یادگیری ماشین که شدیداً از آمار ریاضیاتی بهره می‌برد در این حوزه توفیق هایی داشت و به حل چندین مسئله چالش‌برانگیز در صنعت و فضای آکادمیک کمک نمود.

استیون هاوکینگ فیزیکدان و مدیر تحقیقات ریاضیات کاربردی می گوید: هوش‌ مصنوعی این توانایی را دارد که خود را خاموش و اقدام به بازطراحی قدرتمندتری از خود کند. اما در نقطه مقابل تکامل بیولوژیکی انسان‌ها قرار دارد که با سرعت کمی همراه است و نمی‌تواند با هوش‌ مصنوعی به رقابت بپردازد. اما مردم از این موضوع اطلاع ندارند. در حالی‌ که در کوتاه‌مدت تأثیر هوش‌ مصنوعی به کنترلی بستگی دارد که روی آن اعمال می‌شود. در درازمدت تأثیر آن به این موضوع بستگی دارد که آیا اصلاً قابل کنترل خواهد بود یا نه؟

تحقیق ها حاکی از آن است که حدود 20 درصد از کسب و کارها در دنیا به سمت استفاده از این فناوری رفته اند و این آمار رو به افزایش است. مجله فوربز اعلام کرده است که تعداد استارت آپ های هوش مصنوعی از سال 2000 به میزان 14 برابر افزایش یافته است. همچنین پایگاه فارستر تخمین زده است که 16 درصد مشاغل در آمریکا توسط هوش مصنوعی انجام می شود. از طرفی برآورد می شود فناوری هوش مصنوعی می تواند بهره وری کسب و کارها را تا 40 درصد افزایش دهد.

امروزه این فناوری از محیط آکادمیک و پژوهش خارج شده و در محیط کسب و کارها جاری و ساری می باشد. با این حال، کسب و کارها پیش از آنکه از ظرفیت‌های واقعی این فناوری در کسب و کارهایشان بهره گیرند، باید خود را آماده رویارویی با چالش های این فناوری نمایند.

پیام کوثری

پُست دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار